Monday, October 8, 2012

Pentas Akhir Piala Malaysia di Shah Alam

Keputusan telah dibuat, dari kiri Datuk Afandi Hamzah, Hamidin
dan setiausahan FAM Datuk azuddin Ahmad
Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah memutuskan bahawa Stadium Shah Alam akan menjadi tuan rumah perlawanan akhir Piala Malaysia pada 20 Okt.

Jawatankuasa Pertandingan Tempatan telah memutuskan lokasi selepas mereka melawat Stadium Nasional di Bukit Jalil hari ini, Mereka mengharapkan stadium terbesar di negara ini boleh menjadi tuan rumah perlawanan akhir.


Walaubagaimanapun hasil lawatan mereka melihat keadaan padang Stadium Nasional Bukit Jalil masih lagi dibawah tahap kurang memuaskan dan  Jawatankuasa Pertandingan Tempatan memutuskan untuk bermain di Stadium Shah Alam.

Mereka mengharapkan bahawa Stadium Nasional Bukit Jalil bersedia untuk menghadapi perlawanan AFF SUZUKI CUP 2012 di mana Malaysia dan Thailand menjadi tuan rumah yang bermula 24 Nov nanti.

"Kami mahukan perlawanan akhir diadakan di sini (Bukit Jalil) kerana kapasiti yang boleh memuatkan ramai penonton. Kami memilih Stadium Shah Alam kerana ia merupakan stadium kedua terbesar di negara ini dan kita (FAM) mahu peminat hadir sebanyak yang boleh.

"Tujuh puluh peratus daripada rumput di Stadium Bukit Jalil baru sahaja ditanam dan tidak boleh digunakan untuk perlawanan akhir. Kami telah diberitahu bahawa padang itu akan boleh digunakan untuk Piala AFF, "kata pengerusi jawatankuasa, Datuk Hamidin Mohd Amin.

Hamidin, menambah bahawa jawatankuasa itu telah dinasihatkan oleh jurutera penyelenggaraan bahawa padang juga tidak selamat untuk digunakan lagi, kerana keadaan padang masih lagi tidak baik dan mungkin akan mengakibatkan pemain pada risiko kecederaan.

Hamidin juga menegaskan jawatankuasa FAM akan menyediakan beberapa garis panduan untuk pengurusan keselamatan di Stadium Shah alam. Mereka juga akan menaik taraf kemudahan media untuk ahli media.

Finalis Piala Malaysia akan diketahui hujung minggu ini di mana Lions XII mengharapkan mereka berjaya menewaskan ATM yang mendapat kelebihan apabila menjadi tuan rumah manakala Selangor pula perlu mengatasi defisit satu gol di laman sendiri untuk menewaskan juara Liga Super dan Piala FA iaitu Kelantan.

By: MSIBJ

comment via Facebook

Viral Like Control Manager